Astronomie · PalmOS software · Roosteren · Informatica · Windows software · Natuurkunde · Wiskunde · Meteorologie · Fietsen · Diversen

Informatica

Algemeen
lesmateriaal 4H/4V
lesmateriaal 5V/5H
lesmateriaal 5H/6V
lesmateriaal: Verdie
PO: Programmeren
PO: Projecten
PO: Werkstukken
PO: CT
PO: Afgerond
tips: Algemeen
tips: Delphi
tips: Delphi (2)
tips: Logo
tips: NSBasic
tips: OpenOffice
links: Software
links: websites
cc: Voorlopig
cc: Voorlichting
cc: Lokaalgeboden
cc: Excursies
cc: Puzzels
Haiti
tips: Small Basic
PO: Programmeren2008
PO: Programmeren2009
PO: Programmeren2010
PO: Programmeren2011
Gamemaker

4HV

Learn to fly

 

</color>

 

Toetsmomenten

 

TF1 Schriftelijke toets

Talstelsels, Logische Poorten en Raspberry Pi.

Alleen een gewone rekenmachine is toegestaan.

 

TF2 Mondeling

html, xhtml, php, uploaden met ftp, rekenmachine met javascript

 

TF3 Schriftelijke toets

Coderen, Comprimeren, Stroomdiagrammen, LOGO, html(5), php, NSD.

Alleen een gewone rekenmachine is toegestaan.

 

TF4 Mondeling

over 5 programma's geschreven in Small Basic/Python/JavaScript.

 

 

Eindejaarsalternatief 1516

Sjim Faassen

 

Javascript/PHP

20.0 Click Me Fast

28.2 Elfproef 3

12.2 Spaanse Margriet

26.2 Palindroom 1

26.2 Wachtwoord

 


 

 

Eindejaarsalternatief 1617

Nog niemand

 

Javascript/PHP

 


 

 

 

Raspberry PI

Eerste versie 27 juli 2013 | Laatste versie 20160607

 

Installeer OpenOffice op je PC om de uitleg te kunnen bekijken.

Om de uitleg op de Raspberry te kunnen lezen moet je LibreOffice installeren.

 

    sudo apt-get install libreoffice

 

 

Download hier de uitleg over de Raspberry PI. In dit bestand staan nu ook de opdrachten voor de 5e en 6e klas.

 

Essential Bash

 

Artikelen uit de c't over de Rpi.

 

Bestanden waar in de uitleg naar verwezen wordt: phpmyadmin | nodejs | htmlserver voor nodejs

 

 

 

 

MUZIKALE INSPIRATIE

Prince - Raspberry Beret (helaas heeft youtube het geluid weggehaald...)

 

Als je weer sido typt in plaats van sudo helpt sido je misschien.

 

 

 

 

 

 

Talstelsels

Eerste versie 20070919 | laatste versie 20160721

 

 

OPDRACHTEN

Uitleg over talstelsels vind je hier.

 

Uitleg over het omrekenen van het ene naar het andere talstelsel met de rekenmachine van Windows vind je hier.

 

 

 

OEFENINGEN

Hier vind je oefentoets over talselsels.

 

 

EXTRA

Binair omrekenen naar decimaal

Decimaal omrekenen naar binair

Binair optellen

 

 

 

 

 

 

Logische schakelingen

Eerste versie 20070912 | Laatste versie 20160607

 

 

 

INSTALLEREN

MM Logic | portable versie voor op USB-stick | java-applet |  Logsim | online

 

 

OPDRACHTEN

Hier staan de opdrachten die je met MM Logic kunt maken.

 

 

! Je moet de lgi-bestanden van deze opdrachten bewaren voor op je website.

Uiteindelijk moeten ze in een zip-bestand op je website gezet worden, raak ze dus niet kwijt!

 

 

 

UITWERKINGEN

lgi-bestanden

200?: Het .lgi-bestand van het 2bit-geheugen staat hier.

200?: De schakeling van Joost Offermans staat hier.

200?: De 64-bits (!) adder staat hier.

2014: Een schakeling die het Two's Complement bepaalt van Cas Visser.

2014: Een schakeling die 2 twee bits getallen met elkaar vermenigvuldigt van Cas Visser.

2014: De iets minder zinvolle YOLO-schakeling van Freek.

2014: De 4-bits-adder van Freek.

2014: De 3-bits-adresbus van Ruben Vink. 

2015: De 4-bits-adder van Leander.

 

 

 

OEFENINGEN

Door leerlingen bedachte oefenopgaven vind je hieronder:

 

schooljaar 2012-2013 (opgaven over logische poorten, coderen en comprimeren).

schooljaar 2015-2016 (24MB, alleen logische poorten) en hier.

 

EXTRA

powerpoint over Logische schakelingen

het spelletje mijnenveger gemaakt met logische poorten (ter leering ende vermaeck)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bouwen en onderhouden van

Websites

Eerste versie 20070918 | Laatste versie 20160706

 

 

In een serie opdrachten leer je om een website te bouwen en zó te maken, dat deze gemakkelijk te onderhouden is.

 

 

 

INSTALLEREN

Raspberry

Scite: sudo apt-get install scite

Filezilla: sudo apt-get install filezilla

 

Windows

Op een Windows-computer gebruik je bij voorkeur het programma Notepad++.

 

Android

HTML 5 Guru: app om HTML5-codes op te zoeken:

 

 

OPDRACHTEN

Eerste versie 20070918 | Laatste versie 20170223

 

Een samenvatting van alle opdrachten vind je in dit bestand.

 

opdracht 1: een eenvoudige website in HTML

Als je niet wilt dat iedereen je zip-bestand(en) kan openen, kun je deze beveiligen met een wachtwoord (zie de pagina met tips).

 

opdracht 2: een gestructureerde website in HTML 5

De afbeeldingen die in de uitleg gebruikt zijn staan hier: header, logo, footer.

De code van index.html en stylesheet.css staan in de bijlage van de uitleg.

Je kunt de grootte van de browser op een handige veranderen door de links te gebruiken op deze website.

 

opdracht 3: PHP gebruiken om de onderhoudbaarheid te verbeteren. Om je PHP-website te kunnen testen kun je het beste je Raspberry Pi gebruiken. In de opdracht staat in de paragraaf testen beschreven hoe je dat het beste kunt doen.

 

opdracht 4: FTP

Vraag eerst een wachtwoord aan door je leerlingnummer te mailen.

Gebruik je FTP-account niet op school: je wordt dan door de provider geblokkeerd. Een nieuw account 'kost' 1 micropunt.

Zorg ervoor dat WS_FTP niet geblokkeerd wordt door de firewall van Windows. Lees hier hoe dat moet.

Als het niet werkt kun je hulp vragen door een screenshot van de instellingen te mailen. Hier dat moet kun je nalezen op deze pagina met tips.

 

Opdracht 5 en 6 slaan we over in schooljaar 1516

 

opdracht 5: Een rekenmachine met Javascript

De code van het voorbeeld kun je hier downloaden.

 

opdracht 6: Het gebruik van lettertypen op websites

 

 

 

 

(meer)INFORMATIE

 

website 1

handleidinghtml | html-op-het-net  | webMees

Nederlandstalige tutorials over html (en css)

icoontjes en andere afbeeldingen

 

website 2

Zoek op internet naar html playground

 

website 3

Nederlandstalige tutorials over php vind je hier. 

 

ftp-en

Als je eenmaal een ftp-account hebt, kun je ook uploaden met een filemanager die je op deze website kunt downloaden.

- rename het bestand (bijvoorbeeld tot files.php)

- upload het bestand met ftp, zet het in de root (dus naast index.php)

- start het met informatica.collegedenhulster.nl/<llnr>/files.php

- klik op de knop Config en stel een wachtwoord in

- klaar!

 

 

voorbeelden

Mooie, voornamelijk witte, websites.

Voorbeelden om menu's vorm te geven.

Voorbeeld van een ico-bestand.

Prachtige fonts vind je op acidfonts.

handgeschreven onderdelen: wielrennen | collage | kopjes | waterverf

 

 

SAMENVATTINGEN

Een door leerlingen gemaakte samenvatting.

 

 

BEOORDELING

Het beoordelingsformulier voor schooljaar 1415 vind je hier.

 

 

 

 

 

 

OUD

We gebruikten vroeger   WS-FTP

De FTP-FolderCreator van Jim Driessen was een handig programma om snel een aantal mappen te kunnen maken.

 

 

 

 

 

 

VOORBEREIDING

Je kunt op een handige manier leren programmeren op codecademy.com

Maak eerst een account. Daarna kun je oefenen met de onderdelen:

- Make a webpage

- HTML & CSS

 

Als je de je php-website op een Windows-computer wilt testen kun je WAMP gebruiken. In deze uitleg staat hoe je WAMP op je computer kunt installeren.

 

 

Programmeren met LOGO

Eerste versie 20071002 | Laatste versie 20160315 

 

 

 

 

INSTALLEREN

mswLogo | Web Turtle | XLogo 

 

 

OPDRACHTEN

Hier kun je de uitleg vinden over de programmeertaal LOGO.

 

Bekijk hier de inleveropdrachten.

 

! Bewaar je .lgo-bestand en de tekening zorgvuldig. Je moet het bestand later samen met een 'afdruk' van je tekening op je website zetten.

 

 

Voorbeelden

Mooie en leuke voorbeelden kun je op de aparte logo-pagina vinden. Ook de Kerstpuzzel van 2007 bevat leuke LOGO-programma's.

 

 

OEFENEN

Bekijk hier de oefenvragen voor logo.

 

Maak de volgende afbeeldingen met LOGO: kasteelsilhouet | ying-yang

 

 

 

SAMENVATTINGEN

Een samenvatting kun je hier vinden.

 

 

 

Programmeren met Scratch

Eerste versie 20150116 | Laatste versie 20150224 

 

 

 

 

INSTALLEREN

Op de Raspberry Pi is Scratch al geïnstalleerd.

 

 

OPDRACHTEN

 

Uitleg over Scratch

beginnershandleiding | codekinderen | opdrachtenboekje TU Delft | scratchen statt coden

 

      

Scratch            |  MaanLander

 

 

 

voorbeelden van tutorials

 

pong plus | voetbalspel (bovenaanzicht) | voetbalspel (zijaanzicht) |

racen | Angry Bird | Mario | Maze (8 videolessen) | Bomberman |

pacman | Maanlander (2)

 

 

BEOORDELING

Het beoordelingscriteria voor schooljaar 1516 vind je hier.

 

 

Muziek maken met Sonic Pi

Eerste versie 20160808 | Laatste versie 20160808 

 

 

 

 

INSTALLEREN

Op de Raspberry Pi is SonicPi al geïnstalleerd.

 

 

OPDRACHTEN

 

Uitleg over Sonic Pi

 

Essential SonicPi

 

 

 

voorbeelden van tutorials

 

pong plus | voetbalspel (bovenaanzicht) | voetbalspel (zijaanzicht) |

racen | Angry Bird | Mario | Maze (8 videolessen) | Bomberman |

pacman | Maanlander (2)

 

 

BEOORDELING

Het beoordelingscriteria voor schooljaar 1516 vind je hier.

 

 

 

 

Digitale media

Eerste versie 20081111 | Laatste versie 20160511

 

 

OPDRACHTEN

In deze opdracht vind je de opdrachten over digitale media.

 

 

 

 

INSTALLEREN

GIMP

programma  3D-foto's

GIMP (Raspberry): sudo apt-get install gimp

GIMP (Windows)

 

Keuzeprogramma

Het keuzeprogramma voor Small Basic

 

 

(meer)INFORMATIE

Er is slechts 3D-scanner aanwezig. In één les kunnen 3 a 4 leerlingen hun hoofd scannen.

Het programma is vrij eenvoudig, maar het scannen zelf moet erg secuur gebeuren.

Op de website van 3Dsystems staan drie korte video's waarin wordt uitgelegd hoe het scannen gaat.

 

 

 

 

OUD

Hier kun je de foto van de tulp, die in de opdracht nodig is, downloaden.

WinMorph vind je hier: http://www.debugmode.com/winmorph/

 

- http://www.stopmotionpodcast.com/videos/276-ppbm-ping-pong-ball-manipulation

- http://www.youtube.com/watch?v=PovVOg2P9UQ

- http://hubpages.com/hub/How-to-Make-Stop-Motion-Lego-Video

- http://www.wikihow.com/Create-a-Stop-Motion-Animation

- http://www.virtualdub.org/ (video capture/processing)

- ZS4 (video editor)

 

 

 

 

Coderingen

Eerste versie 20071108 | laatste versie 20170223 

 

 

OPDRACHTEN

 De uitleg kun je hier downloaden.

 

 

 

 

 

 

INSTALLEREN

Voor de oefenprogamma's moet je Small Basic installeren.

 

 

OEFENEN

 

 

programma's

Na de invoering van IBAN is de elfproef alleen geldig op de laatste 9 cijfers van het bankrekeningnummer.

 

programma 1: controleert of een bankrekeningnummer geldig is volgens de elfproef.

programma 2: genereert een aantal willekeurige bankrekeningnummers en geeft van elk rekeningnummer aan of het geldig is.

programma 3: maakt in een eeuwige lus bankrekeningnummer en geeft aan welk percentage geldig is. Dat blijkt ongeveer 9% te zijn (om precies te zijn 100/11 %). Kun je dat verklaren?

 

 

spelcoderingen

Voorbeelden van door leerlingen gemaakte spelcoderingen vind je in dit bestand.

 

 

 

 

OEFENINGEN

Op deze website kun je teksten online naar binaire code omzetten.

Je kunt de ascii-tekens van een bestand goed bekijken met deze hex-editor.

 

Door leerlingen bedachte oefenopgaven vind je hier. In dit bestand vind je opgaven over logische poorten, coderen en comprimeren.

 

EXTRA

Hier vind je de actuele unicode-tabel (5.0, zonder Han-tekens). Er staan zelfs domino-stenen in de tabel.

 

 

practicum

Download hier het practicum Audacity.

Geluidsgolven tekenen en daarna beluisteren kan op deze website.

 

 

Compressie

Eerste versie 20070915 | Laatste versie 20160213

 

 

 

 

OPDRACHTEN

Hier staat de uitleg en de opdrachten over compressie.

 

Drie voorbeelden die we (in november 2012) tijdens de les besproken hebben: Huffman | LZW | LZW

 

OEFENEN

programma's

 

windows

RLE-comprimeren : programma | Delphi-broncode

LZW-comprimeren: programma | Delphi-broncode

 

Dit programma kun je gebruiken om te controleren of je de getallen uit de frequentietabel op de juiste manier volgens het algoritme van Huffman bij elkaar geteld hebt.

Je moet Small Basic installeren om het programma uit te voeren.

 

 

Hier staat een Java-applet waarmee Huffman-compressie gedemonstreerd wordt.

 

 

 

opgaven

Door leerlingen bedachte oefeningen

2014: havo, vwo

 

2012: hier, opgaven over logische poorten, coderen en comprimeren.

 

LET OP: De inleveropdracht staat in de uitleg na paragraaf 8.

 

 

Het zip-bestand met alle door leerlingen ingeleverde compressie-opgaven vind je hier.

Let op: hier zitten ook foutjes en fouten in!

 

 

 

 

 

 

Stroomdiagrammen

Eerste versie 20101125 | laatste versie 20120129

 

programma

Je kunt Libreoffice op de Raspberry Pi gebruiken om stroomdiagrammen te tekenen.

Andere programma's zijn Diagram Designer (Alleen Windows) en Dia.

 

 

 

 

OPDRACHTEN

Hier staan de opdrachten over stroomdiagrammen.

 

 

 

 

SAMENVATTINGEN

Een samenvatting kun je hier vinden.

 

 

 

Programma's en

Nassi-Shneidermann-diagrammen

Eerste versie 20071003 | laatste versie 20170417

 

 

 

INSTALLEREN

(1) NSD's maken

 

NSD 

 

!Het programma werkt niet onder 64bit Windows. Je hebt een 32bits versie van Windows nodig, bijvoorbeeld in de Virtual Box.

Maak een map op je computer. Kopieer de bestanden uit het zip-bestand hiernaar toe. Start het programma nsd.exe.

 

java-applet 1 | NSD-editor die Pythoncode maakt |  java-applet 2 | java-applet 3

 

eDraw. Dit programma heeft één belangrijk nadeel: er is geen blok voor for-lussen. Als je programma een for-lus heeft, kunt je edraw dus niet gebruiken. (Murat)

 

 

(2) Small Basic (lokaal)

 

(3) Lazarus (Raspberry: sudo apt-get install fpc lazarus) | Lazarus (Windows: Portable)

 

 

 

 

 

OPDRACHTEN

Hier staan de opdrachten over NSD's en lussen. Werk de opdrachten in een apart Word-bestand uit en zet dit samen met de nsd-diagrammen die je gemaakt hebt in je logboek.

 

 

 

 

UITWERKINGEN

De antwoorden van paragraaf 7 staan hieronder in de vorm van filmpjes.

antwoord 7.1 (lokaal)

antwoord 7.2 (lokaal)

antwoord 7.3 (lokaal)

antwoord 7.4 (lokaal)

antwoord 7.5 (lokaal)

antwoord 7.6 (lokaal)

 

 

 

SAMENVATTINGEN

Hier vind je de samenvattingen die de leerlingen van schooljaar 1213 gemaakt hebben.

 

 

De wortel van...

Download hier het antwoord op opdracht 6.17.

Hier vind je de spreadsheet waarmee je snel berekeningen kunt maken.

Hier vind je het Small Basic-programma.

 

 

 

EXTRA

Engelstalig wikipedia-artikel over NSD's staat hier.

 

artikel van Edsger Dijkstra

 

mooie docu van Noorderlicht over Edsger Dijkstra.

 

 

 

MUZIKALE INSPIRATIE

House of pain - Jump around

 

 

 

 

 

 

Voorbeelden van

programmeertalen

Eerste versie 20090723 | Laatste versie 20100607 

Op deze website vind je een schema met allerlei programmeertalen.

Programmeertalen zijn als mensen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Programmeren in

Small Basic

 

Eerste versie 20100215 | Laatste versie 20170623

(86/43pp/d) (92/46pp/d)(155/56pp/d)(165/69pp/d)(181/127pp/d)(224/477pp/d)

 

 

 

 

 

INSTALLEREN

Small Basic (lokaal)

 

 

OPDRACHTEN

Download hier de lessen Programmeren met Small Basic.

 

Download hier de procedure uitvoering en beoordeling eindopdracht Small Basic.

 

 

POSTEN

 

Stel hier je vragen.

Heb je een fantastische vergissing geprogrammeerd die er wel heel mooi uit ziet? dan kun je daarmee een micropunt verdienen. Post je vergissing hier.

Post hier de code van je programma.

Opgaven in volgorde van moeilijkheid zetten.

 

 

OEFENEN

Download hier oefenopgaven voor de schriftelijke toets.

 

 

EXTRA

games

Download hier de eerste versie van Games programmeren met Small Basic. Deze opdrachten horen niet bij de lesstof, maar zijn ter lering ende vermaeck.

 

Bijlage

Een samenvatting met de programmeeropdrachten tot Graphics staat hier.

 

Interview

Hier kun je een interview met de maker van Small Basic bekijken.

 

Extensies

Voor de freaks: als je in een .NET-taal kunt schrijven kun je extensies voor Small basic schrijven. Lees hier meer.

 

BlitzMax

Voor wie van experimenteren houdt: BlitzBasic is een Basic-variant voor de Rpi. Je kunt het programma hier downloaden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

<COLOR>

 

 

 

 

 

 

OUD, OUDER, OUDST

 

20160102 oudere versie van deze pagina pdf | zip

 

 

wiki's en informatieverwerking

Eerste versie 20070920 | laatste versie 20131003

 

opdrachten

Hier vind je de opdracht over wiki's en informaticaverwerking

 

 

voorbeelden en bronnen

Goede bronnen zijn Kranten (NRC, Volkskrant), artikelen uit populair wetenschappelijke tijdschriften (NWT), Intermediair. 

Voorbeelden van thema's in Intermediair:

-het riool

-ruimtevaart

-walvissen

 

Rondleiding door een wijk/dorp

Eerste versie 20071111 | Laatste versie 20081209

 De uitleg over deze opdracht vind je hier.

 

 Hier vind je nog uitleg over het gemakkelijk resizen/renamen met Irfanview.

 

Je kunt de links op je website gemakkelijk controleren met dit programma.

 

Uitdaging (20080324): maak filmpjes met je camera als je van punt tot punt rijdt en zet die op youtube. In plaats van dat je van A naar B kijkt, beweeg je dan van A naar B!

 

GPS

Eerste versie 20071015 | Laatste versie 20110521

 

modernste methode

Als je een Android telefoon hebt kun je met het programma My Tracks een afgelegde route opnemen.

 

moderne methode (iGotU 200e)

Je kunt de intekenlijst voor een GPS hier downloaden. Je kunt zo zien wanneer er nog een GPS vrij is. De nieuwste GPS-en werken zeer eenvoudig. Met één knop zet je ze aan of uit. De software (i-gotU Suite) vind je hier.

 

 

iets oudere methode

Als je een bluetooth telefoon hebt waar Java-programma's op kunnen worden geïnstalleerd, kun je met je eigen telefoon tracken. Een voorbeeld van zo'n programma vind je hier.

 

 

behoorlijk oude methode (Quartz 1200):

We hebben nog één werkende Quartz-GPS.  De software vind je hier.

 

hele oude methode (Clie+bluetooth):

 

 Hier staat uitgelegd hoe je GPS-data kunt opnemen met de clie en later als kaart of tekst kunt bekijken op een PC).

 

TIP: Je kunt het programma Cetus ook in de simulator van NS-basic testen (het programma neemt dan alleen iets op als er een echte GPS aangesloten is).

 

 

Programmeren met App Inventor

Eerste versie 20101002 | Laatste versie 20141112 

 

opdrachten

 (2010) Hier kun je de eerste serie opdrachten vinden voor de programmeertaal App Inventor.

 

 (2014) De tweede serie opdrachten vind je hier.

 

 

Communicatievormen

Eerste versie 20100605 | laatste versie 20110607

 

 

opdracht

 De opdracht over communicatievormen vind je hier.

 

tabel

 De tabel waarin je 1 dag moet bijhouden vind je hier.

 

bewaren

 Je moet de resultaten van deze opdracht bewaren voor op je website

 

 

 

 

Gegevens, informatie, informatica

Eerste versie 20100605 | laatste versie 20120912

 

 

opdracht

 Het lesmateriaal over 'gegevens, informatie, informatica' vind je hier.

 

 

Multimedia

Film over een meet-regel-systeem in een autofabriek.

 

samenvattingen

 Samenvattingen, schema's en mindmaps vind je hier [4v, 74MB] en hier [4h, 21MB]

 

 

 

Programmeermethoden

opdrachten

Eerste versie 20100607 | Laatste versie 2010607

 

 Download hier de les over Extreme Programming.

 

En: agile -> NL: bn. luchtig; lichtvoetig; snel; waakzaam; bekwaam, alert

 

 

Toevallige getallen

opdrachten

Eerste versie 20100314 | Laatste versie 20110414

 

 Download hier de les over toevalsgetallen.

 

Animaties

opdrachten

Eerste versie 20110113 | Laatste versie 20110113

 

Download hier opdrachten over animaties.

 

Computers en veiligheid

opdrachten

Eerste versie 20110211 | Laatste versie 20160213

 

 Zeer voorlopige versie: Download hier de opdrachten.

 

 

 

Programmeren in NS-BASIC/Palm

opdrachten

Eerste versie 20010101 | Laatste versie 20100101

 

 Download hier de lessen Programmeren met NS-Basic (versie 2010)

 

 

 

Eerste versie 20091202 | Laatste versie 20091202

 Download hier de les Een logo-programma met NS-Basic

 

de volgende opdrachten moet je inleveren:

1) hallo wereld 1 (alleen een label)

2) hallo wereld 2 (invoerveld)

3) scooterbesteller 1

4) scooterbesteller 2 (aantallen per scooter te kiezen)

 

daarna een zelf te kiezen set:

 

bijvoorbeeld:

5) cirkel met drawRectangle

6) ster/waaier

7) analoge klok

 

programma

Gebruik het programma dat je docent tijdens de les aanwees! Gebruik dus niet de demoversie van de nsbasic.com website!

 

meer uitleg (in het Engels)

Een uitgebreid boek over NS-BASIC vind je hier. Je kunt het boek overigens ook als papieren versie lenen bij je docent.

 

meldingen bij het compileren

Een enkele leerling loopt tegen (fout-)meldingen op bij het compileren.

Dat los je als volgt op:

 

kies de simulator ipv de emulator:
 
   tools > options > tabblad compile/download > kies send to simulator
 
open daarna de simulator VOOR je het programma compileert
 
   run > start simulator
 
Eventueel moet je het scherm uitlijnen door midden in de rondjes te klikken.
Compileer nu het programma
 
   run > compile

voorbeelden

Programma's bij hoofdstuk 6 (explorers)

 

Programma dat de timer van nsb laat tellen staat hier.

 

Programma met de veelhoek-routine staat hier.

 

Programma dat de timer van nsb een digitale klok laat zien staat hier.

 

Voorbeeldprogramma met een grid (gebeurtenis3).

 

Voorbeelden van animaties in nsbasic kun je hier vinden:

oefeningen

 Bekijk hier de oefenvragen voor nsbasic.

 

 

Tenslotte

Een cirkel tekenen met het algoritme van Bresenham. Dit is een aanvulling op van de opdrachten over het tekenen van cirkels in de gewone lessen.

 

 De handleiding van de eerste Basic versie (1964) kun je hier doorlezen. Zie ook wikipedia.

 

 

 

 

PHP gebruiken om een pagina te beveiligen

Eerste versie 20101008 | laatste versie 20110419

 

 In deze opdracht leer je hoe je een website beveiligt met PHP.

 

 Als je wilt weten hoe je met meerdere gebruikers kunt inloggen, kun je dat in dit bestand nalezen.

 

 

Lightbox2

Eerste versie 20120615 | laatste versie 20120615

 

opdracht

 

 In deze opdracht leer je hoe je een lightbox kunt gebruiken om afbeeldingen mooi op je website weer te geven.

 

download

Download hier het zip-bestand. Hierin vind je alle bestanden van de oorspronkelijke website, maar ook het kleine voorbeeld (Ernie en Bert).

 

CMS

Eerste versie 20110201 | laatste versie 20110201

 

[Dit onderdeel is geen opdracht, maar staat hier op verzoek van leerlingen die op een eenvoudige manier een website willen kunnen beheren]

 

Eenvoudige mogelijkheden voor een CMS:

- GPeasy

- CMSimple

 

 

Highscore met php

Eerste versie 20110201 | laatste versie 20110201

 

[Op verzoek van Rick Erkens] Twee eenvoudige bestanden om een highscore op een website te bewaren in een tekstbestand.

 

toevoegen met: store.php 123 wordt er in het bestand score.txt een nieuwe regel aangemaakt: 'Jan 123'

Als je slist.php aanroept krijg je de volledige scorelijst.

 

Er wordt niet gesorteerd o.i.d. Met SQLite kan dit veel beter!

overzicht met: list.php

 

voorbeeld

Met store.php?name=Jan&score=

12: Graphics)