Astronomie · PalmOS software · Roosteren · Informatica · Windows software · Natuurkunde · Wiskunde · Meteorologie · Fietsen · Diversen

Informatica

Algemeen
lesmateriaal 4H/4V
lesmateriaal 5V/5H
lesmateriaal 5H/6V
lesmateriaal: Verdie
PO: Programmeren
PO: Projecten
PO: Werkstukken
PO: CT
PO: Afgerond
tips: Algemeen
tips: Delphi
tips: Delphi (2)
tips: Logo
tips: NSBasic
tips: OpenOffice
links: Software
links: websites
cc: Voorlopig
cc: Voorlichting
cc: Lokaalgeboden
cc: Excursies
cc: Puzzels
Haiti
tips: Small Basic
PO: Programmeren2008
PO: Programmeren2009
PO: Programmeren2010
PO: Programmeren2011
Gamemaker

 

 

 

</color>

 

5V

Corpus Callosum: tussen de kleine en de grote wereld van Informatica

 

Es reist sich besser mit Leichtem gepack.

 

 

 

 

 

 

 

 

Toetsmomenten

 

TF1 Schriftelijke toets

Lazarus tot en met les 6.

Je mag geen GR gebruiken, wel een normale rekenmachine.

 

TF2 Schriftelijke toets

Algoritme van Dijkstra, Zoeken en sorteren (in 2D).

Je mag geen GR gebruiken, wel een normale rekenmachine.

 

periode 3 Schriftelijke toets

SO's over algoritmen.

Je mag geen GR gebruiken, wel een normale rekenmachine.

 

 

TF3 Practische opdracht

Tijdens de derde periode zijn er alleen PO's.

 

TF4 Mondeling

Tijdens de toetsweek is er een mondeling over (het maken van) games.

 

 

 


 

Het algoritme van

Dijkstra

 

Eerste versie 20071202 | Laatste versie 20151130

 

 

OPDRACHTEN

 

Hier staat de uitleg over Dijkstra's algoritme.

 

Een voorbeeld-bestand met een beginnetje voor een graaf vind je hier.

 

 

OEFENINGEN

Zip- of pdf-bestanden met door leerlingen ingeleverde grafen vind je hieronder.

De grafen uit schooljaar 1213 vind je hier.

De grafen uit schooljaar 1314 vind je hier.

De grafen uit schooljaar 1415 vind je hier.

De grafen uit schooljaar 1516 vind je hier.

De grafen uit schooljaar 1617 vind je hier.

 

Let op: hier zitten ook foutjes en fouten in!

 

TIPS

Animatie van Dijkstra's algoritme

Rens' graaf

 

 

 

 

MUZIKALE INSPIRATIE

The Jacksons - Show you the way to go

 

 

 

 

Sorteren en zoeken

(in 2D)

 

Eerste versie 20070926 | Laatste versie 20161001

 

OPDRACHTEN

Hier staat de uitleg over sorteren en zoeken (in 2D).

 

Hier vind je de Nassi-Shneiderdiagrammen van zoek- en sorteer-algoritmen.

 

Inleveropdracht binary search 2015-2016.

Inleveropdracht binary search 2016-2017.

 

 

OEFENPROGRAMMA's

 

binary search 1 : programma | delphi-code

binary search 2 : programma | delphi-code

Bubble sort: programma | Delphi-broncode

Tweerichtingmethode: programma | Delphi-broncode

selection sort: programma | Delphi-broncode

zoeken in 2d: programma | Delphi-broncode

de afstand tussen een punt en een lijn: sb-broncode

 

 

 

VIDEO's

Luisteren naar sorteeralgoritmes (met dank aan Frederique):

Merge sort

 

 

EXTRA

Opdelen van een vlak in gebieden met een centraal punt (voronoi-applet).

 

 

 

 

 

Algoritmen

 

Eerste versie 20101102 | Laatste versie 20170223

 

 

OPDRACHTEN

Hier staat de uitleg over algoritmen.

 

 

 

SAMENVATTINGEN

 

Samenvattingen gemaakt door 5V (schooljaar 1112)

 

 

OEFENPROGRAMMA's

Hieronder vind je een aantal uitwerkingen als .sb-bestand, die je meteen in Small Basic kunt inlezen.

 

Random Walk

 

Paasdatum | docentenversie

 

Schudden

 

Mijnenveger alleen het raamwerk

Mijnenveger (gemaakt door Tijmen)

 

Life, zijden zijn muren (gemaakt door Tijmen)

Life, speelveld loopt door aan alle zijden (gemaakt door Tijmen)

 

Doolhof slecht

Doolhof, uitgangzoeken d.m.v. automaat (gemaakt door Tijmen)

Doolhof, uitgangzoeken d.m.v. automaat (gemaakt door Cas)

 

Levenshtein

Levenshtein DNA

Levenshtein DNA (hoe lang duurt de berekening voor lange strengen?)

 

Schudden met garantie

 

priem 1 (onderzoek van één getal of het priem is)

priem 2 (doorloopt alleen delers tot de wortel van het getal)

priem 3 (onderzoek van een reeks getallen of ze priem zijn)

priem 3 (versie die alleen het aantal priemgetallen telt)

priem 4 (de zeef van Erathostenes)

 

Greedy (Traveling Salesman)

 

Worteltrekken

spreadsheet worteltrekken

 

Landschappen

 

vlammen: Small Basic broncode

vlammen: Lazarus programma (Windows) | broncode

 

 

 

 

VIDEO's

 

3D game of Life | Langton's mier | Pancake sort

 

Berechnetes Leben

 

 

TEKSTEN

Der Sieg der Algorithmen (lokale versie)

 

LINK

Ruben stuurde een interessante website waarmee je doolhoven kunt maken.

Hoe kwam Gauss eigenlijk op het idee voor het paas-algoritme? (lokale versie)

Met Perlin-ruis een eeuwig landschap tekenen.

 

 

 

MUZIKALE INSPIRATIE

 

REM - Imitation of Life

 

Formulier

Hier vind je het formulier om je metingen met PRIEM1 en PRIEM2 in te vullen.

 

 

 

 

EXTRA

Engelstalige uitleg over eerlijk (ver-)delen in meer dan 3 stukken staat hier (lokaal).

 

 

 

 

 

Lazarus

 

Eerste versie in a Galaxy far far away | Laatste versie 20160102

 

 

 

INSTALLEREN

RASPBERRY

Als je de nieuwste versie van NOOBS op de SD-kaart hebt staan hoef je niets te installeren.

 

Voor oudere versies: installeer Lazarus op de Raspberry Pi met de opdracht:

 

sudo apt-get install fpc lazarus libfbclient2

 

WINDOWS

Op je computer thuis (of in de VirtualBox) installeren je de normale versie.

Op een USB-stick kun je een portable versie installeren. (locale versie)

 

 

 

OPDRACHTEN

Hier vind je de opdrachten voor Lazarus.

Een eerste versie van een nieuwe opdrachtenset staat hier.

 

Uitleg bij de dobbelsteen-simulator: een kopie van een venster gebruiken, zonder het een tweede keer te moeten maken.

 

Veel extra informatie vind je in deze map.

 

UITWERKINGEN

De uitwerkingen van de programmeeropgaven staan hier.

Extra uitleg over onderdelen waar je je gemakkelijk vergist staan in deze uitleg.

 

 

 

 

 

Dezelfde bestanden vind je hier voor Delphi: opdrachten , uitwerkingen

 

De onderstaande opdrachten zijn nog alleen in Delphi-versies te vinden (deze opdrachten zijn in schooljaar 1718 geen onderdeel van de toets).

Download hier de opdrachten over de timer.

De bijbehorende voorbeeldbestanden staan hier: teller, stopwatch, digitale klok, analoge klok (en een iets ingewikkeldere analoge klok).

 

 

OEFENINGEN

Hier vind je oefeningen voor Lazarus.

 

set 2016 | set 2015 | set 2013 | set 2011

 

 

Corrigeer de fouten in dit bestand van het BMI-programma. De gecorrigeerde versie staat hier.

 

 

SCHEMA's

Kies het juiste type.

 

conversiemethoden tussen de verschillende typen.

TIPS

Hier vind je tips over de installatie van het programma en over het maken van backups. Lees dit eerst door.

 

Een erg goed Engelstalig boek over Delphi vind je hier online.

 

Voorbeelden en andere hulp (alleen nog in Delphi-versies).

  • Hier staat een voorbeeldprogramma dat allerlei acties met een memo laat zien: memo-demo.
  • voorbeeldprogramma om een listbox te vullen (zoals in de internetwinkel)
  • Hier vind je de icoontjes voor speedbuttons.
  • Hier staat een demo die laat zien hoe je gekleurde cellen in een stringgrid (tabel) tekent.
  • Een knop "pi" die in een rekenmachine 3,1415... zet in het veld waar de cursor knippert. In dit bestand staat een manier om dat te doen: maak Click-events bij de Edit waarmee je bijhoudt welke Edit actief is.
  • Het voorbeeldprogramma waarin een combobox in runtime gevuld wordt staat hier.
  • Hoe je een tekstbestand regel voor regel kunt inlezen en daarna delen uit de string kunt knippen, kun je in dit voorbeeld zien.
  • In dit voorbeeld kun je een beginnetje voor een memory-spel bekijken.
  • In dit voorbeeld kun je een beginnetje vinden voor een programma dat vermenigvuldigingen uitlegt.
  • Meer tips staan hier (o.a. over try except).
  • Hoe zorg je ervoor dat alle bestanden van een Delphi-project weer in één map terecht komen?
  • Hoeveel decimalen onthoudt een variabele van het type single of double?

 

Xaveria en Alexander hebben deze opdrachten in Python uitgewerkt op een Raspberry Pi.

De bijbehorende programma's vind je in dit bestand.

 

DELPHI

 

Delphi

De portable versie van Delphi staat hier. Sinds de Windows-update van augustus 2014  heb je dit programma nodig om een foutmelding te voorkomen.

 

historie

De onderstaande links staan hier alleen nog om historische redenen.

De gratis versie van delphi 2006 staat in deze map. Je kunt de prerequisites en het programma [samen 580MB] downloaden.

De oude installatieprocedure vind je hier.

Hier stond ooit de officiele download-pagina van Turbo Delphi.


 

Eindopdrachten

De lijst met eindopdrachten staat hier. Heb je een ander voorstel? Leg het eerst aan je docent ter goedkeuring voor.

 

 

Kunstmatige intelligentie

Eerste versie 20011001 | Laatste versie 20130111

 

 

OPDRACHTEN

Download de opdrachten over kunstmatige intelligentie (pdf).

 

 

 

 

RPI-project/Robotica

Eerste versie 20070808 | Laatste versie 20130329

 

 

 

 

INSTALLEREN

Download hier het programma Mindstorms.

Mooi programma (MindDroid) waarmee je een Mindstorms-robot kunt besturen met een Android-telefoon.

Download hier het programma Motion Planning exe | zip .

 

OPDRACHTEN

Download hier de uitleg over de opdracht.

 

Download hier de instructie voor de robotarm.

 

Je kunt in het tijdschrift MagPi veel ideeen vinden voor een project.

 

Video-instructie's een 360 graden camera.

 

Artikelen uit de c't over de Rpi.

 

 

    

50 projecten     |  50 projecten

 

 

 

     

BrickPi (17)       |  SenseHat

 

 

 

        

Electronica (46) | Zero                | GPIO Zero

 

 

Download de opdracht over bewegende robots.

Download hier de opdrachten over Mindstorms.

 

 

 

 

 

TIPS

Hoe werkt een Breadboard?

Aansluitschema's kun je gemakkelijk tekenen met Fritzing.

 

WINKELS

Bekijk hier winkels waar je onderdelen kunt vinden:

 

www.voti.nl | www.adafruit.com | www.martoparts.nl

 

http://fritzing.org/parts/

 

www.lightshirt.nl

 

 

 

VIDEO's

Bekijk hier het filmpje 'Kan een robot zelf leren lopen?'.

Bekijk hier een kort filmpje over de toekomst van robots.

 

Lees hier de tekst 'Kunnen robots moreel leren leven'?

Lees hier de tekst: 'Robots veranderen werk in de ruimte'.

Waarom computers en robots nooit slimmer worden dan de mens (ben je het hier mee eens?)

Opkomst van de militaire robot

Robot wordt mens

2016: De laatste baan ter wereld

 

 

MUSICALE INSPIRATIE

The Red Hot Chili Peppers - Go Robot

 

SCHEMA

Hier staat een beoordelingsschema (HAVO 2011).

 

 

 

 

 

 

Bouw je huis

Eerste versie 20100301 | laatste versie 20111011

 

 

 

INSTALLEREN

Installeer Google Sketchup (gebruik versie 7) 

 

OPDRACHT

Maak foto's van je huis. Zorg minimaal voor foto's van de zij-, voor- en achterkant. Als je meer foto's maakt, kun je een beter model maken.

Teken het huis met Google Sketchup. Download hier de uitleg. Op internet is gemakkelijk nog aanvullende hulp te vinden.

Zet de originele foto's, een screenshot van het resultaat, het sketchup- en het .kmz-bestand op je website.

 

 

 

 

 

Het maken van

Games

Eerste versie: 20030101 | laatste versie 20170623

 

 

 

 

INSTALLEREN

Download en installeer eerst de Windows-versie van Gamemaker (let op: gebruik niet de Studio versie).

 

OPDRACHTEN

 

Hier vind je de opdrachten.

 

 

Games            

 

 

    

Minecraft          | MagPi41

 

 

Installatie handleiding voor retro-pi.

 

beoordeling

Een voorbeeld van een beoordelingschema vind je hier.

Bekijk dit lijstje om te zien wat je precies moet inleveren.

 

 

VIDEO's

2016: De Gamecrash van 1983

 

OVERIG

artikel over girl-gaming.

artikelen van Marc Overmars (de bedenker van Gamemaker):

 

- Computergame meer dan alleen een spelletje

- Gebruik natuurlijke taal belangrijk sturingsmechanisme

- Leven van de handel in virtuele zwaarden

 

 

 

 

 

OUD

gamemaker

Bij de opdracht 1 horen gamemaker-bestanden die als basis dienen voor de opdracht. Voor deze versie (8.1) heb je geconverteerde bestanden nodig die je hier kunt downloaden

 

les 1 : Doolhof (de link waar je gamemaker zou kunnen vinden is verouderd)

les 2 : Rotsblokjes duwen

les 3 : Maze

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OUD, OUDER, OUDST

20160102 oudere versie van deze pagina pdf | zip

 

 

Ontwerpen van

Userinterfaces

 

Eerste versie 20071001 | laatste versie 20151130

 

OPDRACHTEN

Hier staan de opdrachten over userinterfaces.

 

VOORBEELDEN

 

Raamwerk voor een onscreen toetsbord met Small Basic.

 

css-stijl voor lesmateriaal.

 

Video's over het maken van een verslag : video 1 (Alyssa) | video 2 , video 3 (Roger, Ming-Liang)

 

POSTEN

Gebruik de volgende formulieren om je resultaten te posten:

 

vraag 2.3 (2015) Break Free Cellphone Usage

vraag 6.1 (2014) typesnelheid

vraag 7.2 (2014) contrasterende kleuren

vraag 21.1 UI-onderzoek

 

 

 

 

VIDEO's

 

UI-designer Pranav Mistry | UI in Minority Report | Robot tekent portretten (txt) |

 

Swypen (2010) | Aaron koblin

 

 

EXTRA

Bekijk hier de interessante experimenten voor OpenOffice om tot een andere/betere userinterface te komen.

 

TomTom-lijst

 

 

20100809: Overwegingen over een UI voor de iPad.

20100809: Back from the Future: het UsabilityLab.

 

 

 

OUD

De afbeeldingen van de UMPC-website vind je ook hier.

Een niet-werkende link: Templates om userinterfaces van moderne telefoons te kunnen tekenen staan hier.

Een (oud) correctiemodel.

- vraag 4.1 (2013) online tekenprogramma's kun je hier posten.

 

 

 

 

 

 

 

Google Documents

Eerste versie 20091112 | Laatste versie 20091203

Maak een account aan bij gmail: www.gmail.com

Login.

Stuur een email naar dohdoc@gmail.com

Kies linksboven voor Documents. Er opent zich een nieuw venster.

Kies linksboven Create New en kies voor Spreadsheet. Er opent zich weer een nieuw venster.

Stel als naam test in: File > Rename

Type bovenin kolom A "Kistcode", in B “onderdeelnummer” en in kolom C “aantal”

Rechtsboven kun je met Share instellen wie je documenten kan inzien (view) en bewerken (Edit). Probeer dit uit met een medeleerling.

 

Leesvoer

Uit de collectie informatica-gerelateerde boeken lees je een hoofdstuk. Je docent maakt een verdeling. Van het hoofdstuk maak je samenvatting in de vorm van een annotatie in het Nederlands. Elke pagina moet in de annotatie voorkomen.

 

 

Hardware, software en netwerken

Eerste versie 20100204 | laatste versie 20110607

 

 

lesmateriaal

 Het lesmateriaal over hardware, software en netwerken vind je hier.

 Hier vind je de uitleg over de werking van een harddisk.

 

 

 

WIKI

Eerste versie 20070920

 Lees dit artikel door. Onderzoek daarna in de zandbak van Wikipedia hoe je een pagina kunt opmaken. Vat de codes die je gevonden hebt samen in een Word-document.

Installeer daarna het programma Notebook (hier staat de oude website) en maak hiermee een kleine Wiki van ongeveer 5 pagina's over een onderwerp dat je met je docent afspreekt.

 

Zet beide opdrachten (wikipedia en notebook) op je website.

 

Broadcasting

Eerste versie 20100316 | laatste versie 20100316

Download hier het lesmateriaal over broadcasting.

 

Copyright,  Recht & Privacy

Eerste versie 20090601 | laatste versie 20100223

 

 

Op de de website van RIP! a remix manifesto vind je de film over copyright in de moderne tijd.

Engelstalige video over de geschiedenis van boekdrukkunst en copyright.

 

Een goed artikel met een gelijksoortige strekking staat bij Bright (hier lokaal)

 

Copy is no Theft (video's)

 

Waar komen goede ideeën vandaan?

 

Bezwaren tegen het vastleggen van gegevens door Apple.

 

De blog van Arnoud Engelfriet, die het boek De wet op internet (lokaal) gratis uitdeelt.

 

De website van XS4ALL op 1 februari 2012 na de uitspraak over Pirate Bay.

In dit verband werd deze quote uit The Prisoner (youtube) geciteerd.

 

 

 

 

ICT in de moderne wereld

Eerste versie 20100223

20100223 Bright: Oorlog op afstand en het artikel in the Los Angeles Times. Lees wat een drone is.

 

 

 

 

Werkstuk/Project

Iedere leerling moet één werkstuk schrijven/project uitvoeren. Ideeën voor projecten kun je op de project-pagina opdoen. Ideeën voor werkstukken vind je op deze pagina.

Je moet het werkstuk uitwerken met de werkstukkenmaker (Meld je eerst aan op de entreepagina).

Elke werkstuk moet 5 vragen bevatten waarmee je een lezer kunt testen over je onderwerp.

 

les 3 gamemaker