Astronomie · PalmOS software · Roosteren · Informatica · Windows software · Natuurkunde · Wiskunde · Meteorologie · Fietsen · Diversen

Informatica

Algemeen
lesmateriaal 4H/4V
lesmateriaal 5V/5H
lesmateriaal 5H/6V
lesmateriaal: Verdie
PO: Programmeren
PO: Projecten
PO: Werkstukken
PO: CT
PO: Afgerond
tips: Algemeen
tips: Delphi
tips: Delphi (2)
tips: Logo
tips: NSBasic
tips: OpenOffice
links: Software
links: websites
cc: Voorlopig
cc: Voorlichting
cc: Lokaalgeboden
cc: Excursies
cc: Puzzels
Haiti
tips: Small Basic
PO: Programmeren2008
PO: Programmeren2009
PO: Programmeren2010
PO: Programmeren2011
Gamemaker

</color>

 

6V

Habemus Informaticam: Specialist in Informatica

 

 

Toetsmomenten

 

5H

SEW1: SQL (H10+H11+bijzondere zaken): 2 lesuren

Je mag geen GR gebruiken, wel een normale rekenmachine

 

SEW2: Lazarus: 2 lesuren

Je mag geen GR gebruiken, wel een normale rekenmachine

 

 

periode  2/3: PO

Robotica/RPI-project

 

SEW3: mondeling: 25 minuten

Eindproject (in Lazarus geschreven computerprogramma).

 

 

6V

SEW1: 2 uurstoets over SQL (H10+H11, alles)

 

januari: mondeling systeemontwikkeling (halve les per leerling)

Lazarus of alternatieve opdracht

Denk aan alle prints + usb-stick die je moet meenemen!

 

SEW3 mondeling

eindopdracht: in Lazarus geschreven programma/eindpdracht .

 

SQL en Databases

eerste versie (lang voor) 20090922 | laatste versie 20170223

 

OPDRACHTEN

lessen | alternatieve uitleg

 

opdrachten [150MB]. (kopie | oudere versie)

 

bijzonder zaken (ook toetsstof!)

 

Codecademy: Learn SQL | Table transformation | Analyzing Business Metrics

 

 

 

 

INSTALLEREN

Acrobat Reader

 

Openoffice Writer en Base

 

biblioteek database

 

accSql

een eenvoudig programma om Microsoft Access Databases (mdb-bestanden) mee te kunnen lezen. Je kunt er natuurlijk ook SQL-query's in uitvoeren. Het programma hoeft niet geinstalleerd te worden: je kunt het meteen starten.

 

POSTEN

Als je een opdracht af hebt, post je de uitwerking met dit formulier.

Uitwerkingen van de opdrachten kun je hier posten.

 

 

UITWERKINGEN

Uitwerkingen van de opdrachten staan hier.

 

 

OEFENEN

 

Oefeningen bij de paragrafen in het boek

 

oefeningen

 

Oefentoets SQL (5H+6V)

 

oefentoets 1 | uitwerking

oefentoets 2 | uitwerking

vraag

 

Een leuke alternatieve vraag van Jesse: Maak een tabel waarin voor elke leerling staat voor welk boek hij de hoogste boete betaalt. Zie hier de query die het antwoord geeft.

 

Engelstalige websites

 

Codecademy: Learn SQL | Table transformation | Analyzing Business Metrics

W3schools: SQL

 

 

 

 

 

 

Systeemontwikkeling 5H

Eerste versie ergens in 2002 | Laatste versie 20151010

 

 

stap 1: Kies een opdracht. Je kunt in schooljaar 2015-2016 uit deze opdrachten kiezen. Als je hier echt niets iets bij vindt, staan er op de pagina's met programmeeropdrachten (zie de 5 pagina's met in de titel het woorden PROGRAMMEREN) honderden andere ideeŽn. Die zijn niet allemaal geschikt, maar in overleg met je docent vind je vast iets leuks dat te haalbaar is.

stap 2: Schrijf een productbeschrijving en stel minimaal tien functie-eisen op voor jouw programma. In dit bestand vind je het formulier om de functieeisen in uit te werken (voor SEW3). In dit bestand vind je criteria voor de beoordeling van de code.

Bovendien staat hier in beschreven hoe je eindopdracht beoordeeld wordt.

stap 3: maak tekeningen van de schermen die je gaat maken. Dat mag gewoon met potlood, lineaal en gum. Als je liever met een tekenprogramma werkt is dat natuurlijk ook goed.

stap 4: Maak een prototype van het programma (alleen de vensters met zichtbare objecten als knoppen, labels etc.) met form.show opdrachten kun je vensters zichtbaar maken vanuit het hoofdvenster.

stap 5: Maak een ontwerp voor de datastructuur van jouw programma. Geef de regels waarmee variabelen (VAR) en eventueel types (TYPE) declareert.

stap 6: Bedenk welke routines je nodig hebt om je programma te laten werken.

stap 7: Werk je plan uit tot een werkend programma

stap 8: Maak een miniwebsite over je programma. Deze zet je op de CD die je tijdens het mondeling in SEW3 inlevert samen met een afdruk op papier van je programmacode.

 

 

Systeemontwikkeling 6V

Eerste versie ergens in 2002 | Laatste versie 20151012

 

 

periode 1/2

 

stap 1: kies een eindopdracht.

 

In het schooljaar 2015-2016 kun je uit deze opdrachten kiezen.

 

stap 2: voorbereiding.

 

Lees allereerst de uitleg over systeemontwikkeling.

Hier vind je een bijna lege backlog. Je kunt deze in Google Docs overnemen.

 

Als je het standaardprogramma volgt kun je hieronder verder lezen. Het alternatieve programma kun je hier vinden.

 

 

Schrijf een productbeschrijving (175-325 woorden) en stel minimaal tien functie-eisen op voor jouw programma.

 

Maak een prototype van het programma (alleen de vensters met zichtbare objecten als knoppen, labels etc.) met form.show(modal)-opdrachten kun je vensters zichtbaar maken vanuit het hoofdvenster.

Maak een ontwerp voor de datastructuur van jouw programma. Geef de regels waarmee je types (TYPE) en variabelen (VAR) declareert. Geef relevante methoden die van de datastructuur gebruik maken.

Vul de backlog met de taken die uit jouw plan volgen.

 

 

programma voor Lazarus:

 

onderdeel 1: Kladblok

Eerste versie 20081201 | Laatste versie 20151005

 Hier staat de opdracht over het programmeren van de kladblok in Lazarus.

 

 

 

onderdeel 2: My First Paint 

Eerste versie 201108921 | Laatste versie 20151119

 Hier staat de uitleg over het programmeren van een eenvoudig tekenprogramma in Lazarus.

 

Met deze uitbreiding kun je de lijndikte gemakkelijk veranderen. Bovendien kun je uit meer dan twee kleuren kiezen.

Zoek je leuke icoontjes voor knoppen? Hier staan er duizenden!

 

 

Onderdeel 3: inloggen

Eerste versie 20111117 | laatste versie 20151005

 

 Hier staat de opdracht over inloggen.

 

 

onderdeel 4: In dit bestand vind je het formulier om de functieeisen in uit te werken (voor mondeling 2, SEW3).

 

 

Als je hier bent aangekomen ben je klaar voor het eerste mondeling (SEW2).

Denk eraan dat je je programma's test!

 

 

stap 3: Maak een miniwebsite over je programma. Deze zet je op de CD die je tijdens SEW3 inlevert.

 

 

 

PHP & MYSQL

Eerste versie: 20100101 | Laatste versie 20151104

 

 

 

 

INSTALLEREN

Volg de instructie in de uitleg van de Raspberry Pi (zoek op Mysql en Apache).

 

 

 

UITLEG

De uitleg kun je hier vinden.

 

Meer extra uitleg vind je hier en hier (eerst zip-bestand uitpakken).

Een aardige website met veel informatie vind je hier.

 

 

OPDRACHTEN

De opdracht kun je hier vinden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

<COLOR>

 

 

 

 

OUD

20160102 oudere versie van deze pagina pdf | zip

 

 

Complexe software

Eerste versie schooljaar 1314 | Laatste versie schooljaar 1314

 

De tekst vind je hier.

 

 

Coderen met RSA  (alleen 6V)

Eerste versie 20071101 | Laatste versie 20140617

 

opdrachten

 

 Hier staat de uitleg over RSA.

 

extra uitleg

 

 Een mooi artikel over RSA kun je hier lezen.

 

Mooi delphi programma dat codeert met het RSA-algoritme.

 

Neurale netwerken  (alleen 6V)

Eerste versie 20090929

 

opdrachten

 Hier staat de uitleg over neurale netwerken.

 

 

Lees hier het artikel (Duits, krant): 'De computer die gedachten leest'

 

JavaLOGO

Eerste versie: heel oud

 

Lesmateriaal

 introductie

 

 Leerkern hoofdstuk 1

 Zelftoets hoofdstuk 1

 Bijlage: installatie software

 Hoofdstuk 1 (exclusief bijlagen)

 

 

 Leerkern hoofdstuk 2

 Zelftoets hoofdstuk 2

 Bijlage: Java programma's op het web plaatsen

 Hoofdstuk 2 (exclusief bijlagen)

 

uitleg

Powerpoint met uitleg over JavaLogo.

 

interview

Lees hier een interview met de maker van JavaLogo.

 

download

Dowload hiet het ZIP-bestand met JavaLogo.

 

 

BLENDER

Eerste versie 20101001 | laatste versie 20140617

 

Uitleg

 Download hier de uitleg over Blender.

 Aanvullende uitleg vind je hier, hier en hier.

 

 

Eindopdracht

 De eindopdracht kun je hier vinden. De mal voor het logboek staat hier.

 

oefentoets 1